Poznań z okna kolejki, czyli ciekawostki związane z komunikacją w stolicy Wielkopolski

Miasta można zwiedzać z wielu perspektyw – na przykład przez pryzmat komunikacji miejskiej. W Poznaniu funkcjonuje wiele środków lokomocji, dzięki którym poznasz miasto od nieco innej strony. Właśnie tutaj przejedziesz się zabytkową kolejką i kultowym ogórkiem oraz odwiedzisz wiekową parowozownię. Odkryj Poznań, wyglądając zza okna kolejki wąskotorowej lub tramwaju, a także zajrzyj do oryginalnego Pubu Kolejka!

Środki komunikacji miejskiej w Poznaniu mają złożoną historię. W 1880 roku w pojawił się tu pierwszy tramwaj konny, który działał na trasie z Dworca Centralnego do Starego Rynku. Osiemnaście lat później tramwaj konny został zastąpiony tramwajem napędzanym elektrycznie, a w mieście funkcjonowały już trzy linie obsługiwane pojazdami tego typu. Linia trolejbusowa, którą oddano do użyteczności publicznej w 1930 roku, była pierwszą taką trasą w Polsce. Początki kolei żelaznych w tym mieście sięgają zaś pierwszej połowy XIX  wieku, kiedy to uruchomiono linię kolejową łączącą miasto ze Szczecinem i Berlinem.

Pracownicy sieci AccorHotels przygotowali zestawienie nietypowych środków transportu w Poznaniu oraz związanych z nimi miejsc, dzięki którym poznasz to miasto z nieco innej strony.

Maltanka – kolej wąskotorowa

W 1971 roku w Poznaniu zatwierdzono projekt budowy kolejki nad Jeziorem Maltańskim, rok później oddano ją do użytku i już po dwunastu miesiącach przewiozła aż 65 tysięcy pasażerów. Co roku wraz z dalszą rozbudową miasta liczba podróżujących systematycznie rosła, a w 1979 roku z trasy Maltanka-Zwierzyniec korzystało już ponad 200 tysięcy mieszkańców. Maltanka jest jedną z trzech kolejek parkowych w Polsce i jako jedna z dwóch posiada tor o prześwicie 600 mm. Jej aktualna trasa prowadzi wzdłuż Jeziora Maltańskiego, od jego północno-zachodniego brzegu do Nowego Zoo (stacja Zwierzyniec). Z kolejki Maltanki można korzystać od kwietnia do września. Dodatkową atrakcją jest to, że tabor z pasażerami ciągnie zabytkowa lokomotywa.

Linie turystyczne Poznania – tramwaje i autobusy

Warto też zwrócić uwagę na dawne tramwaje i autobusy w tym mieście. Prowadzą one po trasach, na których można zobaczyć wiele poznańskich zabytków. Podobnie jak Maltanka pojazdy działają jedynie od kwietnia do września, ponieważ prowadzą do typowo turystycznych miejsc. Miasto warto zwiedzać z okien tramwaju o numerze 0, który wyrusza z Placu Wielkopolskiego. W sezonie letnim, dwa razy w miesiącu, można wybrać się w podróż tym środkiem komunikacji z przewodnikiem, który w cenie biletu tramwajowego podzieli się z pasażerami wiedzą na temat mijanych miejsc. Druga linia turystyczna jest obsługiwana przez zabytkowe autobusy Jelcz 043 Caro (tak zwane ogórki) o numerze 100. Swoją trasę rozpoczynają na przystanku Poznań Główny i prowadzą do Nowego Zoo. Obie linie pozwalają odkryć miasto w ciekawy i dość komfortowy sposób.

Parowozownia Wolsztyn

W mieście znajduje  się też czynna od ponad 100 lat parowozownia. Nadal można w niej zobaczyć pojazd buchający parą. Jest to ostatnia czynna parowozownia na świecie, która nieprzerwanie obsługuje przewozy pasażerskie trakcją parową. W tym unikatowym zakładzie utrzymania i napraw parowozów można obejrzeć pracujące maszyny oraz obiekty zaplecza technicznego, a także zgromadzone eksponaty, które trafiły do parowozowni w wyniku zamykania dla obsługi ruchu pasażerskiego okolicznych linii kolejowych. 

Muzeum Komunikacji Miejskiej w Poznaniu

W sezonie letnim można dotrzeć do Muzeum Komunikacji Miejskiej zabytkowym tramwajem. Muzeum powstało w 2006 roku z okazji 100-lecia zajezdni przy ulicy Głogowskiej w Poznaniu i jest czynne jedynie w niedziele. Dla zwiedzających udostępniono zabytkowe bilety komunikacji miejskiej, kasowniki oraz automaty biletowe. Znajdziesz tam również stare zdjęcia, plakaty, stroje należące niegdyś do poznańskich konduktorów oraz makietę układu komunikacji miejskiej, na której umiejscowiono przystanki, autobusy, tramwaje oraz drzewa i ławeczki (wszystko w skali 1:87).

Pub Kolejka na ulicy Wielkiej

Poznawanie miasta z wykorzystaniem publicznych i zabytkowych środków transportu warto zakończyć w miejscu o podobnym charakterze. Wnętrze Pubu Kolejka jest inspirowane dawnymi wagonami PKP i ich wyposażeniem. Na ścianach zawieszono plakaty i bilety, co tworzy przestrzeń typową dla czasów PRL-u. Ceny oferowanych trunków nawiązują do biletów na konkretnych trasach – noszą one przykładowo takie nazwy, jak bilet ulgowy na trasie Poznań–Września. W Pubie Kolejka można także posłuchać muzyki na żywo i obejrzeć spektakl improwizowany.

Przemierzanie miejskich tras Poznania w kolejce wąskotorowej czy zabytkowych tramwajach i autobusach to nietypowy sposób na zapoznanie się z architekturą i historią miasta. Z pewnością warto poświęcić na zwiedzanie kilka dni, dlatego przed podróżą sprawdź Hotele Poznań.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ