Tworzenie atmosfery w grupie – wyjazdy
Dobrze zgrany zespół potrafi wykonywać efektywniej swoją pracę. Wiedzą o tym dobrzy szefowie oraz specjaliści od zasobów ludzkich.
Zrozumienie, poznanie oraz akceptacja wpływają na wyniki osiągane przez firmę (de facto końcowy profit). Nikogo nie powinny zatem dziwić coraz częstsze wyjazdy dla pracowników w celach adaptacyjnych.
Przebieg wyjazdu ma znaczenie
Istotną rolę odgrywa poczucie przynależności do grupy. Nowo zatrudniona osoba będzie podchodziła z pewnym dystansem do wykonywanego zawodu. Oczywiście, każdy chce się dopasować do firmowej układanki. Nie będziemy jednak wspominać o życiu prywatnym, naszych zainteresowaniach oraz przeżyciach ,,poza pracą”. Chcąc to zmienić, trzeba grupę podwładnych odpowiednio zmotywować. Wyjazdy sprawdzają się w tej roli doskonale.
Nie powinny być długie i muszą odbywać się w mało kolizyjnych terminach. Wyjazdy integracyjne muszą zawierać elementy typowej kooperacji między członkami grupy. Ważna jest tu panująca atmosfera. Niektórzy potrzebują po prostu więcej czasu na otworzenie się przed innymi, nie każdy jest przebojowy.
Wspólne wykonywanie zadań (na przykład wspinaczka górska), wpływają na wzajemne zrozumienie oraz tworzenie więzi. Każdy z nas nosi na co dzień maskę, ale musi ją po pewnym czasie ściągnąć. Jeżeli widzimy, że grupa czuje do siebie dystans, warto zastanowić się nad wyjazdem. Drugi przypadek to całkowita wymiana kadry oraz zupełnie obce grono pracowników. Pamiętajmy też, że nie zawsze wyjazdy rozwiążą wszystkie nasze problemy.
Kluczowy jest dobór ludzi do zadań
Człowiek idealny nie istnieje (albo przynajmniej go jeszcze nie poznano). Każdy posiada zalety i wady. Dobra współpraca to efekt poznania swoich zalet oraz słabości oraz umiejętne wykorzystanie ich w danym procesie. Niektórzy są bardzo zorganizowani, inni twórczy. Logicy z reguły nie będą przewodzili grupie. Osoby o usposobieniu kreatywnym, rzadko podejmą się nadrobienia pilnych zaległości.
Kluczem do stworzenia harmonii w miejscu pracy jest zatem poznanie. Dobrze jeżeli nie tylko szef zna mocne strony pracowników, ale także oni sami. Wtedy mogą pracować nad mankamentami oraz stale doskonalić się. Z wiekiem można nauczyć się wiele, ale tylko w odpowiednich warunkach oraz przy pomocy dobrze rozumiejących się współpracowników.