Rower szosowy – czy jest szybszy niż góral i cross?

Rower szosowy to rower przystosowany przede wszystkim do jazdy po twardej nawierzchni. Największą jego zaletą jest niewielka masa, dzięki której jadący na nim kolarz może osiągać większe prędkości. Największą część masy roweru stanowi jego rama, więc ogromne znaczenie ma materiał, z którego została wykonana; obecnie do produkcji szosówek używa się aluminium lub karbonu (ciekawostką jest, iż najlżejszy rower szosowy o ramie karbonowej waży tylko około 5 kg).

Producenci prześcigają w konstruowaniu sprzętów o jak najmniejszej wadze, jednak według przepisów UCI (Union Cycliste Internationale – Międzynarodowej Unii Kolarskiej) rower szosowy używany podczas zawodów kolarskich nie może ważyć mniej niż 6, 8 kg; wymóg ten powstał głównie z myślą o bezpieczeństwie kolarzy. Aby osiągać duże prędkości – potrzebne są duże koła i takie też mają szosówki; to właśnie duże koła i cienkie opony stały się ich “znakiem rozpoznawczym” nawet dla laików.

Nie bez znaczenia w wypadku roweru szosowego jest także jego geometria; w zasadzie od 1885 roku kształt ramy rowerowej ma kształt rombu i na przestrzeni lat ta zasada nie uległa zmianie, jednak dla profesjonalisty liczy się nie tylko ogólny kształt – istotną rolę odgrywa długość rury górnej i podsiodłowej, kąt rury podsiodłowej, wysokość suportu oraz długość główki ramy.

Wszystkie te parametry znacząco wpływają na komfort jazdy, a co za tym idzie – na prędkość, jaką kolarz może osiągnąć; dlatego ważne jest, by sprzęt był dobrany indywidualnie do jego użytkownika. Na rynku dostępne są różne modele – każdy entuzjasta kolarstwa z pewnością znajdzie rower szosowy odpowiadający jego potrzebom.

Rower górski

Rowery górskie zostały stworzone z myślą o jeździe w terenie trudnym, nierównym, takim jak lasy czy górskie ścieżki, a co za tym idzie – są znacznie masywniejsze niż omawiane wcześniej szosówki, ponieważ większa masa zapewnia większą stabilność. Jego charakterystyczną cechą są koła o rozmiarze 26” – czyli mniejsze niż zazwyczaj ma rower szosowy – oraz grube opony (grube przede wszystkim dlatego, by zminimalizować ryzyko ich przebicia podczas jazdy w trudnych warunkach).

Ponadto są wyposażone w amortyzatory, które znacznie ułatwiają jazdę po wertepach, a często również w błotniki. Dla roweru szosowego takie dodatki stanowiłyby zbędne obciążenie, a w ich wypadku dla osiąganych prędkość często znaczenie ma niemal każdy nadprogramowy gram. Ich geometria również jest dostosowana do jazdy terenowej – producenci “górali” największy nacisk kładą, by użytkownikowi najwygodniej jeździło się po górach i dolinach, nie zaś po twardej, równej nawierzchni jak w przypadku szosówek.

Rower crossowy

Sklepy rowerowe oferują swoim klientom także rowery crossowe. Są one nieco bardziej uniwersalne niż rowery górskie; sprawdzają się zarówno na twardym gruncie, jak i w jeździe terenowej (w ich skład także wchodzą amortyzatory czyniące jazdę po wyboistej nawierzchni bardziej komfortową). Posiadają szersze koła i cieńsze opony. Z reguły są nieco mniej masywne niż typowe “górale”, ale wciąż pozostają dużo cięższe niż rowery szosowe, przez co nie nadają się raczej do uprawiania kolarstwa.

Który rower wybrać?

Oczywiście wszystko zależy od tego, jak chcemy swój sprzęt wykorzystywać. Jeśli zależy nam na uczestnictwie w zawodach kolarskich – jedynym słusznym wyborem będzie rower szosowy; jego konstrukcja, wykonanie z lekkich materiałów oraz brak obciążenia dodatkami takimi jak błotniki czy amortyzatory sprawiają, iż jest niesamowicie lekki – pomaga to jego użytkownikowi bardziej się rozpędzić. Inne typy rowerów pod tym względem zostają daleko w tyle.

Kiedy jednak planujesz wycieczki w góry, do lasu czy w niezbadane jeszcze terany i niekoniecznie zależy Ci na osiąganiu zawrotnych prędkości – warto zastanowić się nad kupnem roweru górskiego; jest masywny, co zapewnia jego stabilność, a dzięki zamontowanym w nim amortyzatorom jazda po wybojach i wertepach stanie się dużo wygodniejsza. Natomiast jeśli preferujesz urozmaicenie i roweru zamierzasz używać zarówno w lasach, jak i w aglomeracjach miejskich – najlepszym wyborem będzie model crossowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ