Przegląd silnika i konserwacja zimowa – jak prawidłowo dbać o silnik?

Silnik to jeden z ważniejszych elementów jednostek pływających, ponieważ stanowi ich część napędową, od której zależy bezpieczeństwo całej załogi. Wiedza o prawidłowej eksploatacji i konserwacji silnika, zwłaszcza w okresie zimowym, jest niezbędna każdemu żeglarzowi – zarówno temu doświadczonemu, jak i laikowi. W tym artykule dowiesz się jak odpowiednio zadbać o silnik.

Przegląd silnika – kiedy go wykonać?

Obciążenia, praca na wysokich obrotach, wysokie temperatury i wilgoć to czynniki, które znacząco odbijają się na silniku. Przegląd części napędowych powinieneś wykonać, kiedy skończy się sezon motorowodny, czyli przed rozpoczęciem zimy. Diagnostyka silnika łodzi jest niezwykle istotna, gdyż większość instalacji w nim wymaga wtedy również konserwacji – zwłaszcza że maszyna będzie długo przechowywana. Silniki do jednostek pływających często mają tendencję do ulegania zniszczeniom, gdy nie są używane, dlatego też trzeba zwrócić szczególną uwagę na zabezpieczenie przed rdzą, korozją oraz destrukcyjnym działaniem lodu.

Czyszczenie silnika

Świetnym sposobem na oczyszczenie i przygotowanie silnika na zimę jest odpowiednie przygotowanie układu paliwowego. Do zbiornika wystarczy dodać zalecaną przez producenta ilość dodatku do paliwa, który stabilizuje je i utrzymuje jego parametry nawet do jednego roku. Ponadto preparat konserwuje wtryskiwacze i gaźniki podczas przechowywania oraz zapobiega tworzeniu się nalotu. Po sporządzeniu mieszanki specyfiku z paliwem należy go uruchomić. Układ paliwowy powinien zostać całkowicie wypełniony mieszanką po ok. 10 minutach pracy.

Dodatkowo należy zabezpieczyć wewnętrzne części silnika specjalną “mgłą olejową” która zabezpiecza zawory, świece zapłonowe, tłoki, pierścienie oraz cylindry przed korozją.

System chłodzący natomiast warto przepłukać czystą wodą, aby pozbyć się zanieczyszczeń.

Na rynku żeglarskim znajdziesz również preparaty, które przeznaczone są do pielęgnacji poszczególnych części układu zasilania, np. środki do czyszczenia gaźników i wtrysków dodatki do paliwa, które czyszczą układ paliwowy podczas pracy, dodatki absorbujące wodę z paliwa. Takie specyfiki pozwalają na utrzymanie twojego silnika w dobrej kondycji.

Konserwacja wewnętrznych i zewnętrznych elementów silnika

Podczas sezonu zimowego należy zadbać o pielęgnację wewnętrznych i zewnętrznych elementów silnika, gdyż są one wykonane z materiałów, które mogą ulegać korozji, zwłaszcza chemicznej. Zjawisko jest niekorzystne dla metalowych części i może znacząco wpłynąć na ich wydajność.

Aby zapobiec korozji, warto zaopatrzyć się w odpowiednie środki do konserwacji, które stworzą na powierzchni elementów barierę ochronną. Na rynku dostępne jest wiele skutecznych preparatów, które świetnie radzą sobie z zapobieganiem skraplaniu się wody na częściach silnika, chroniąc go tym samym przed rdzą.

Bardzo ważne jest również używanie smarów. Smary pełnią bardzo ważną funkcję przy kontroli tarcia i zużywania się komponentów jednostki napędowej. Ponadto chronią silnik przed rdzą i korozją. Preparaty możesz stosować do m.in. do konserwacji wałów śrub napędowych, wspornika obrotowego, elementów układu kierowniczego. Dobrze sprawdzają się do tego smary wodoodporne z teflonem, ponieważ wykazują skuteczność w szerokim zakresie temperatur i odporność na wysokie ciśnienie, a w dodatku rewelacyjnie radzą sobie z trudno dostępnymi przestrzeniami.

Kolejnym etapem konserwacji jest wymiana oleju silnikowego i filtru oleju, a następnie wykonanie dokładnej diagnostyki skrzyni biegów. Powinieneś wymienić olej przekładniowy w stopie silnika. Zwróć uwagę na to, czy w oleju nie znajduje się woda – wówczas uszczelki i simeringi należy wymienić na nowe.

Jak przechowywać silnik zimą?

Zabiegi pielęgnacyjne to nie wszystko. Bardzo ważne jest zagospodarowania miejsca, w którym silnik będzie przechowywany podczas okresu zimowego. Pomieszczenie powinno spełniać dwa najważniejsze warunki – dobrze by było ogrzewane, ale przede wszystkim pozbawione wilgoci. Wysoki poziom wilgoci może bowiem spowodować, że na częściach silnika osadzą się krople, które z kolei przyczynią się rozwinięcia korozji.

Silnik najlepiej powinien być zawieszony pionowo na specjalnej kobyłce. Jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie, które zaoszczędzi Ci stresu i nieprzyjemnych sytuacji związanych z uszkodzeniem maszyny. Jeżeli nie dysponujesz kobyłką, możesz położyć silnik na boku. W przypadku silników czterosuwowych należy się jednak upewnić, po której stronie można go bezpiecznie ułożyć – informacja zazwyczaj znajduje się na obudowie silnika. Jest to spowodowane tym, że w jego skrzyni korbowej umieszczony jest olej, który może się wylać i spowodować zatarcia silnika po ponownym uruchomieniu.

FAQ:

  • Dlaczego należy konserwować silnik w sezonie zimowym?

Jest to konieczny zabieg, ponieważ dzięki niemu elementy silnika są mniej podatne na czynniki zewnętrze i wewnętrzne. Odpowiednia pielęgnacja systemu napędowego wydłuża jego wydajność i zapobiega późniejszym awariom.

  • Co ile powinieneś robić przegląd silnika?

Częstotliwość diagnostyki silnika jest zależna od tego, czy często korzystasz z łodzi. Niemniej jednak warto wykonywać przegląd silnika łodzi co najmniej raz w roku. Zaleca się robienie przeglądów po zakończeniem sezonu.

  • Jak przechowywać silnik podczas zimy?

Zakonserwowany system napędowy należy przechowywać w ciepłym i suchym pomieszczeniu w pozycji stojącej. Można położyć go również na boku po wcześniejszym upewnieniu się, że będzie umiejscowiony prawidłową stroną do podłoża.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij